Procedury Covid
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 w ZSiP nr 1 w Bydgoszczy
WYTYCZNE SANITARNE OBOWIĄZUJĄCE
W MŁODZIEŻOWYM DOMU KULTURY NR 3
w ZSiP nr 1 w Bydgoszczy wroku szkolnym 2021/2022
I. INFORMACJE PODSTAWOWE
1. Niniejszy dokument określa Procedury bezpieczeństwa na terenie Młodzieżowego Domu Kultury nr 3 w ZSiP nr 1 w Bydgoszczy w okresie pandemii COVID-19 obowiązujące wszystkich pracowników, osoby korzystające z oferty kulturalnej MDK i osoby przebywające w placówce.
2. Procedura określa działania, które zminimalizują możliwość zakażenia wirusem COVID-19, jednak ryzyko związane z zakażeniem istnieje. Korzystający z oferty MDK nr 3 w ZSiP nr 1 decydując się na udział w zajęciach, spektaklach, wernisażach czy działaniach interdyscyplinarnych na ternie placówek MDK są świadomi takiego zagrożenia i ryzyka oraz mają obowiązek zapoznać się i przestrzegać przyjętych w Instytucji procedur oraz zadbać o zachowanie wszelkich środków ostrożności.
3. Korzystanie z oferty kulturalnej MDK nr 3 jest jednoznaczne z akceptacją poniższych zasad i zobowiązaniem się do ich przestrzegania.
4. Z jakiejkolwiek formy zajęć, wernisaży, spektakli i widowisk odbywających się w MDK nr 3 mogą korzystać wyłącznie osoby zdrowe bez objawów infekcji COVID-19.
• u których najbliższym otoczeniu nie stwierdzono występowania COVID-19 w ciągu ostatnich dwóch tygodni od przyjścia na zajęcia;
• u której domownicy nie przebywali na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych spowodowanej wystąpieniem COVID-19 w pracy, szkole, etc.
• która nie miała kontaktu z osobą zarażoną COVID-19;
5. Wszystkie osoby wchodzące na teren MDK nr 3 w ZSiP nr 1zobowiązane są do dezynfekcji rąk. Środki do dezynfekcji wraz z instrukcją ich użycia umieszczone są bezpośrednio przy wejściach oraz w wyznaczonych punktach na terenie placówki.
6. W MDK nr 3 w ZSiP nr 1 obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa w przestrzeniach wspólnych – zarówno przez pracowników jak i uczestników zajęć, spektakli, wernisaży czy innych wydarzeń kulturalnych. Wyjątkiem są przestrzenie biurowe (z zachowaniem odległości między stanowiskami, pracownikami) oraz zajęcia, na których zasłanianie ust i nosa uniemożliwia ich przeprowadzenie.
7. Osoby nie zasłaniające ust i nosa muszą posiadać zaświadczenie lekarskie zwalniające z obowiązku zasłaniania ust i nosa.
8. Osoby korzystające z oferty MDK nr 3 w ZSiP nr 1 powinni zachować dystans społeczny między sobą w każdej przestrzeni wynoszący min. 2 m. Podczas przebywania na korytarzach i w holu Domu Kultury należy pamiętać o osłanianiu nosa i ust. Na korytarzach i w częściach wspólnych Domu Kultury uprasza się o nie przesiadywanie w grupach umożliwiających rozprzestrzenianie się wirusa (zachowanie odstępów 1,5-2 m). Punkt ten nie dotyczy rodzin oraz osób mieszkających ze sobą, osób niepełnosprawnych niemogących poruszać się samodzielnie.
9. W celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w MDK nr 3 w ZSiP nr 1 nauczyciel może odmówić przyjęcia na zajęcia osoby, u której widać wyraźne objawy infekcji.
10. W przypadku wątpliwości możliwe jest dokonanie pomiaru temperatury przy pomocy termometru bezdotykowego, który jest dostępny w dyżurce. Wszyscy uczestnicy zajęć i spektakli są świadomi takiej możliwości.
11. MDK nr 3 w ZSiP nr 1 zastrzega sobie prawo niewpuszczenia do obiektu osób, w stosunku do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że swoim stanem zdrowia mogą stworzyć zagrożenie dla innych uczestników i pracowników – np. osób z uporczywym kaszlem lub temperaturą pow. 37,5 stopni Celsjusza.
12. Na terenie placówek MDK nr 3 w ZSiP nr 1 zapewnione są pomieszczenia wyposażone w m.in. środki ochrony osobistej i płyn dezynfekujący, zapewniające minimum 2 metry odległości od innych osób, w którym można będzie odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych. ( procedury ZSiP nr 1)
13. Zachęcamy do dokonywania płatności na Radę Rodziców w formie bezgotówkowej na podane na stronie internetowej konto Rady Rodziców MDK nr 3.
14. Wszystkie części wspólne w budynku: klamki, poręcze dezynfekowane są na bieżąco.
15. Na tablicy informacyjnej w MDK nr 3 w ZSiP nr 1 znajdują się aktualne numery telefonów do: stacji sanitarno-epidemiologicznej oraz służb medycznych, z którymi należy się kontaktować w przypadku stwierdzenia u osób przebywających w MDK nr 3 w ZSiP nr 1 objawów chorobowych.
16. Dyrektor ZSiP nr 1 oraz wicedyrektor MDK nr 3 w ZSiP nr 1 zaleca wszystkim pracownikom stosowanie się do zaleceń Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz Głównego Inspektora Sanitarnego.
II. ZASADY UCZĘSZCZANIA NA ZAJĘCIA
1. Uczestnicy przychodzą na zajęcia nie wcześniej niż 5 minut przed ich rozpoczęciem i opuszczają budynek niezwłocznie po ich zakończeniu.
2.Uczestnicy zajęć, które wymagają zmiany stroju i obuwia korzystają samoobsługowo z szatni wskazanej przez pracownika MDK nr 3 w ZSiP nr 1.
3.Do momentu rozpoczęcia zajęć uczestnika obowiązuje nakaz zasłaniania ust i nosa. O konieczności zakładania maseczki w trakcie zajęć decyduje nauczyciel prowadzący.
4.Uczestnik zajęć jest zobowiązany do przestrzegania procedur bezpieczeństwa i zasad zachowania podczas zajęć.
5.Rodzice i opiekunowie przyprowadzający dziecko na zajęcia nie mogą wchodzić na salę, w której prowadzone są zajęcia, odprowadzają dziecko do wyznaczonego miejsca, skąd nauczyciel odbiera dzieci i zaprowadza je do sali, w której odbywają się zajęcia. W miarę możliwości uczestnicy zabierają swoje rzeczy osobiste i przebierają się w sali. Dzieci i młodzież nie zabierają zbędnych rzeczy na zajęcia.
6. W przypadku korzystania dziecka ze świetlicy szkolnej rodzic zobowiązany jest wypełnić druk znajdujący się na stronie internetowej i przekazać go ( elektronicznie, sms lub wydrukowane ) nauczycielowi prowadzącemu zajęcia najpóźniej do 17 września 2021r. w celu sporządzenia wykazu dla nauczycieli świetlicy.
7. Rodzice przychodzący po dziecko po zakończonych zajęciach, czekają w wyznaczonym miejscu, zachowując dystans społeczny oraz obowiązek zakładania maseczki zasłaniającej usta i nos. Nie ma możliwości oczekiwania na dziecko w placówce. Dzieci należy odbierać punktualnie, zgodni z planem zajęć znajdującym się na stronie internetowej placówki oraz na drzwiach wejściowych.
8.Osoby ( uczestnicy zajęć), którzy kończą lekcje w placówce i czekają na rozpoczęcie zajęć w MDK nr 3 w ZSiP nr 1 przebywają w wyznaczonym miejscu zachowując dystans społeczny i zasady reżimu sanitarnego.
III. PROCEDURA KOMUNIKOWANIA SIĘ Z RODZICAMI, OPIEKUNAMI W PRZYPADKU ZAJĘĆ Z DZIEĆMI
1.Pracownicy i nauczyciele zobowiązani są zwrócić się do osób korzystających z zajęć (bądź ich rodziców/opiekunów) o potwierdzenie aktualności numerów telefonów, adresów zamieszkania i adresów mailowych, by móc się z nimi skontaktować w sytuacji koniecznej, tj. stwierdzenia objawów chorobowych u ich dziecka bądź innej osoby uczęszczającej na zajęcia.
2. Rodzice/opiekunowie uczestnika zajęć u którego potwierdzono zarażenie wirusem COVID-19, a przebywał w ciągu ostatnich dwóch tygodni w MDK nr 3 w ZSiP nr 1 są zobowiązani poinformować o tym pracowników placówki na jakich zajęciach i w jakim terminie przebywał.
3. Pracownicy i nauczyciele ustalają z rodzicami/opiekunami uczestników zajęć, który z numerów telefonów będzie służyć szybkiej komunikacji z nimi w razie potrzeby.
4. Jeżeli uczestnik zajęć przejawia niepokojące objawy choroby należy odizolować go w odrębnym pomieszczeniu od innych osób i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów w celu pilnego odebrania dziecka z MDK nr 3 w ZSiP nr 1
5. W uzasadnionych przypadkach MDK nr 3 w ZSiP nr 1 zastrzega możliwość pomiaru temperatury przed wejściem do placówki lub na poszczególne sale.
6. W celu kontaktu z Rodzicami i opiekunami dzieci i młodzieży uczęszczającej na zajęcia nauczyciele korzystają ze strony internetowej placówki oraz z platformy e-dziennik. Szczegółowe informacje zostaną przekazane przez nauczycieli. Ograniczamy kontakt z do niezbędnego minimum. Zaleca się kontakt telefoniczny w godzinach pracy nauczycieli.
IV. ZASADY OBOWIĄZUJĄCE PODCZAS WYDARZEŃ KULTURALNYCH: KONCERTÓW, SPEKTAKLI, WERNISAŻY oraz DZIAŁAŃ INTERDYSCYPLINARNYCH
1.Zgodnie z zaleceniami bezpieczeństwa w sali, w której odbywa się wydarzenie (sala widowiskowa, teatralna, galeria), może zostać udostępniona nie więcej niż połowa liczby miejsc. Rzędy powinny być zajmowane naprzemiennie, z zachowaniem jednego miejsca wolnego między widzami.
2. Obowiązek zachowania jednego wolnego miejsca między widzami nie dotyczy: - widza, który uczestniczy w pokazie, koncercie z osobą z orzeczeniem o niepełnosprawności, osobą z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub osobą, która ze względu na stan zdrowia nie może poruszać się samodzielnie.
- osób wspólnie zamieszkujących lub pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym.
3. Widzów przed wejściem na salę widowiskową, do galerii bądź innej sali w której odbywa się wydarzenie kulturalne obowiązuje dezynfekcja rąk, zakrywanie ust i nosa oraz utrzymywanie dystansu społecznego 2 metrów.
4. Po każdym wydarzeniu kulturalnym przez 30 minut sala jest intensywnie wietrzona (w razie możliwości przy użyciu wentylacji mechanicznej) co zapewni cyrkulację powietrza. Uczestnictwo w wydarzeniu jest jednoznaczne z akceptacją ww. zasady.
V. ZASADY HIGIENY I DEZYNFEKCJI POMIESZCZEŃ W MDK nr 3 w ZSiP nr 1 MDK nr 3 w ZSiP nr 1:
1.Przy każdym wejściu do MDK nr 3 w ZSiP nr 1 tworzy się stanowisko ze środkiem do dezynfekcji rąk wraz z informacją o obowiązku dezynfekowania rąk przez osoby wchodzące do placówki oraz instrukcją użycia.
2. Pracownicy MDK nr 3 w ZSiP nr 1 , osoby korzystające z oferty Instytucji oraz osoby umówione na spotkanie w budynku zobowiązani są do dezynfekcji rąk płynem do dezynfekcji przed każdorazowym wejściem do budynku.
3. Wszyscy pracownicy MDK nr 3 w ZSiP nr 1, osoby korzystające z oferty bądź osoby umówione na spotkanie zobowiązani są do posiadania indywidualnych środków ochrony osobistej tj. obowiązkowo - osłonę na usta i nos oraz fakultatywnie rękawiczki.
4. W pomieszczeniach higieniczno- sanitarnych w widocznym miejscu znajdują się informacje z zasadami prawidłowego mycia rąk
5. Pracownicy MDK nr 3 w ZSiP nr 1 oraz osoby korzystające z oferty MDK nr 3 w ZSiP nr 1 zobowiązani są do regularnego mycia rąk wodą z mydłem.
6. Zobowiązuje się personel dbający o czystość do regularnego dokonywania prac porządkowych w tym szczególnie czyszczenia ciągów komunikacyjnych, pomieszczeń w których odbywają się zajęcia, a także dezynfekowania toalet i powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, uchwytów.
7. Podczas mycia i dezynfekcji pomieszczeń pracownicy zobowiązani są używać środków ochrony osobistej.
8. Przeprowadzając dezynfekcję, należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń i przedmiotów, tak aby uczestnicy i pracownicy nie byli narażeni na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.
9. Środki do dezynfekcji powierzchni dostępne są w każdej placówce w wyznaczonych przez Dyrektora miejscach i mogą być wykorzystane w razie potrzeby.
10.Sale i korytarze należy wietrzyć możliwe tak często jak to tylko będzie możliwe.
VI. PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK KONTAKTU Z OSOBĄ PODEJRZANĄ O ZAKAŻENIE WIRUSEM COVID-19
1. Do pracy w MDK nr 3 w ZSiP nr 1 mogą przychodzić jedynie osoby zdrowe, bez jakichkolwiek objawów wskazujących na chorobę zakaźną. To samo dotyczy osób korzystających z zajęć, oglądających wystawy etc.
2. W MDK nr 3 w ZSiP nr 1 wyznaczone i przygotowane (wyposażone w środki ochrony i płyn dezynfekujący) jest pomieszczenie, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku zdiagnozowania objawów choroby – wytyczne dyrektora ZSiP nr 1.
3. W przypadku wystąpienie niepokojących objawów u siebie nie powinno się przychodzić do pracy, powinno się pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogorszenia się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogło dojść do zakażenia koronawirusem. O fakcie tym powiadomić niezwłocznie swojego bezpośredniego przełożonego bądź Dyrektora ZSiP nr 1.
4. W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenia koronawriusem niezwłocznie odsuwa się go od pracy.
5. Wicedyrektor powiadamia o tym fakcie Dyrektora ZSiP nr 1, a następnie właściwą miejscowo, powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosuje się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
6.Obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik, uczestnik zajęć należy poddać gruntownemu sprzątaniu, zgodnie z funkcjonującymi w MDK nr 3 w ZSiP nr 1 procedurami oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty itp.). W razie zaleceń uzyskanych od Głównego Inspektora Sanitarnego należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
7. Zaleca się stosowanie do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus oraz gis.gov.pl
VII.NSTRUKCJA DLA PRACOWNIKÓW I WSPÓŁPRACOWNIKÓW MDK nr 3 w ZSiP nr 1
1. Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.
2. Należy nosić osłonę nosa i ust w sytuacji kontaktu z osobą przychodzącą z zewnątrz, regularnie dezynfekować ręce podczas wykonywania obowiązków.
3. Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 2 metry).
4. Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.
5. Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
6. Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych, takich jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł, biurka, itp.
7. Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się pracownicy i osoby przychodzące z zewnątrz, np. klamki, włączniki, świateł, lady, terminale płatnicze, kasy fiskalne, biurka, blaty, przyrządy kuchenne (czajniki, mikrofalówki etc.).
8. Rekomenduje się taką organizację zajęć, która umożliwi zachowanie dystansu, przewietrzenie i zdezynfekowanie pomieszczenia.
9. Zaleca się organizację zajęć w jednej sali z przerwami, aby pomieszczenie mogło zostać przewietrzone oraz zdezynfekowane.
10. Jeżeli to możliwe, należy także unikać częstej zmiany pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia.
11. Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć zobowiązany jest wyjaśnić uczestnikom zasady bezpieczeństwa i procedury obecnie obowiązujące w MDK nr 3 w ZSiP nr 1 i ustalić zasady zachowania podczas zajęć.
12. Jeżeli pracownik MDK nr 3 w ZSiP nr 1 zaobserwuje u dziecka objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych (np. gorączkę, kaszel), wówczas uczestnik zajęć powinien być odizolowany w odrębnym pomieszczeniu lub w wyznaczonym miejscu w odległości 2 m od innych osób. Rodzice będą wówczas niezwłocznie powiadamiani o konieczności odebrania dziecka z MDK nr 3 w ZSiP nr 1 (rekomendowany jest własny środek transportu).
13. W sali tanecznej, gimnastycznej, holu i innych pomieszczeniach MDK nr 3 w ZSiP nr 1, w których odbywają się zajęcia edukacyjno-artystyczne podłoga powinna zostać umyta detergentem lub zdezynfekowana po każdym dniu, a w miarę możliwości po każdych zajęciach.
14. Podczas zajęć, w których nie można zachować dystansu, należy je w miarę możliwości ograniczyć lub zmniejszyć liczebność grupy - zajęcia powinny być prowadzone w sposób minimalizujący bezpośredni kontakt pomiędzy uczestnikami.
15. Przybory (przedmioty) używane do zajęć lub do ćwiczeń (blaty, stoły, sztalugi, przybory malarskie, instrumenty etc.) wykorzystywane podczas zajęć należy na bieżąco czyścić lub dezynfekować.
16. Wicedyrektor MDK nr 3 w ZSiP nr 1 zobowiązany jest do powiadamiania Dyrektora ZSiP nr 1 na bieżąco o istotnych informacjach dotyczących funkcjonowania jednostki, w szczególności o potencjalnych zachorowaniach wśród pracowników lub nadzwyczajnych zdarzeniach lub problemach.
17.Pracownik z objawami jest izolowany w odrębnym pomieszczeniu lub odsyłany do domu i niezwłocznie kontaktuje się z lekarzem pierwszego kontaktu lub sanepidem. O wyniku ustaleń powiadamia bezpośredniego przełożonego.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Procedura wchodzi w życie z dniem podpisania i obowiązuje do odwołania.
2. Procedura może być modyfikowana.
3. Procedura zostanie opublikowana na stronie placówki oraz udostępniona w formie
papierowej w sekretariacie szkoły.
4. Pracownicy administracji i obsługi zostaną zapoznani z procedurą.
5. O wszelkich zmianach w procedurze będą niezwłocznie powiadamiane osoby zainteresowane
Zatwierdzam:
Wice Dyrektor Alicja Piątek-Smolińska